ŁĄCZNOŚĆ MORSKA
  • Radiotelefony
    • Ręczne
    • Stacjonarne
  • Anteny morskie
  • Głośniki wodoodporne
  • Akcesoria
  • Producenci
  • Baza wiedzy
    • Regulacje prawne
    • Wykaz częstotliwości morskich
    • Przewodnik po antenach
Menu

Regulacje prawne

Radiokomunikacja jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa na morzu. Regulacje w zakresie tego sposobu komunikacji zawarte są w międzynarodowej konwencji Solas (Safety of Life At Sea) z późniejszymi poprawkami w 1988 roku. Ustanawiają one Światowy Morski System Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Celów Bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System) czyli GMDSS. Założeniem systemu jest automatyzacja procesu nawiązywania łączności, w szczególności alarmów o niebezpieczeństwie.

Wykaz aktów prawnych dotyczących łączności morskiej:

  • - Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu SOLAS, (załącznik) rozdział IV – Radiokomunikacja (Dz.U.2016.869 z późn. zm.);
  • - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz. U. z 2015 r. poz. 48);
  • - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważnienia podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych (Dz. U. z 2010 r. poz. 1423);
  • - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 maja 2010r. w sprawie wymagań technicznych statków żeglugi śródlądowej objętych wspólnotowym świadectwem zdolności żeglugowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1607)

W przypadku dalszych wątpliwości dotyczących specyfikacji sprzętu łączności morskiej dla konkretnego typu statku oraz konkretnego rejonu żeglugi, sugerujemy kontakt z inspektoratem bezpieczeństwa żeglugi właściwego urzędu morskiego.

Podsystemy systemu GMDSS

alarmowanie - podsystem zapewnia możliwość alarmowania Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego przez jednostkę znajdującą się w niebezpieczeństwie w celu zawadomienia służb o konieczności podjęcia akcji ratowniczej

łączność koordynacyjna SAR - podsystem koordynuje akcje poszukiwawczo - ratownicze prowadzone przez SAR oraz inne jednostki ratownicze

łączność w miejscu akcji - podsystem zapewnia łączność między jednostką narażoną na niebezpieczeństwo a jednostkami pomocy

naprowadzanie - podsystem zajmuje się lokalizowaniem jednostek zagrożonych, lub znajdujących się w niebezpieczeństwie

rozpowszechnianie morskich informacji bezpieczeństa - podsystem rozgłaszający ostrzeżenia nawigacyjne, prognozy meteorologiczne i inne informacje wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo jednostek znajdujących się na wodzie

łączność ogólna - podsystem, którego zadaniem jest reakcja na inne alarmy niż te, które dotyczą poszukiwania i ratownictwa, na przykład łączność medyczna, asysta morska

łączność mostek - mostek - podsystem realizujący komunikację dotyczącą bezpieczeństwa jednostek, które znajdują się w swoim sąsiedztwie

Obszary morza wyróżnione ze względu na sposób alarmowania

Granica obszaru A1 przebiega w odległości ok. 20 mil morskich od linii brzegowej. Granica obszaru A2 przebiega w odległości około 150 mil morskich od stacji nadbrzeżnej. Obszar A4 obejmuje strefy polarne.

A1 - kanał 70 morskiego pasma v

A2 - częstotliwość 2187,5kHz (zakres fal pośrednich) z wyłączeniem obszaru A1

A3 - satelitarny system INMARSAT z wykorzystaniem satelit geostacjonarnych i częstotliwości mikrofalowego pasma L z wyłączeniem obszarów A1 i A2

A4 - pasmo fal krótkich (HF)

Wyposażenie jachtów

Wyposażenie jachtów uprawiających żeglugę morską jest szczegółowo opisane w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 roku. Nie dotyczy ono jachtów rekreacyjnych o długości nieprzekraczającej 15m.

Podstawowe i minimalne wyposażenie jachtów zależne jest od akwenu, w jakich się poruszają. oraz od długości jachtu (poniżej 24m oraz powyżej 24m). Z przepisów tych wynika, że najbardziej podstawowym urządzeniem mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi, a zatem wymaganym na każdym środku transportu jest radiotelefon stacjonarny.

kontakt

KONEKTOR Przemysław Maćczak
ul. Brukowa 16
91-341 Łódź

sklep@konektor5000
42 671 98 07

  • Anteny CB Radia
  • Antena Lemm
  • Antena Sirio
  • Duobander Baofeng
  • CB Radio Yosan

Copyright © 2018 KONEKTOR5000.pl
Template by Designstub