Radiokomunikacja jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa na morzu. Regulacje w zakresie tego sposobu komunikacji zawarte są w międzynarodowej konwencji Solas (Safety of Life At Sea) z późniejszymi poprawkami w 1988 roku. Ustanawiają one Światowy Morski System Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Celów Bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System) czyli GMDSS. Założeniem systemu jest automatyzacja procesu nawiązywania łączności, w szczególności alarmów o niebezpieczeństwie.
W przypadku dalszych wątpliwości dotyczących specyfikacji sprzętu łączności morskiej dla konkretnego typu statku oraz konkretnego rejonu żeglugi, sugerujemy kontakt z inspektoratem bezpieczeństwa żeglugi właściwego urzędu morskiego.
alarmowanie - podsystem zapewnia możliwość alarmowania Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego przez jednostkę znajdującą się w niebezpieczeństwie w celu zawadomienia służb o konieczności podjęcia akcji ratowniczej
łączność koordynacyjna SAR - podsystem koordynuje akcje poszukiwawczo - ratownicze prowadzone przez SAR oraz inne jednostki ratownicze
łączność w miejscu akcji - podsystem zapewnia łączność między jednostką narażoną na niebezpieczeństwo a jednostkami pomocy
naprowadzanie - podsystem zajmuje się lokalizowaniem jednostek zagrożonych, lub znajdujących się w niebezpieczeństwie
rozpowszechnianie morskich informacji bezpieczeństa - podsystem rozgłaszający ostrzeżenia nawigacyjne, prognozy meteorologiczne i inne informacje wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo jednostek znajdujących się na wodzie
łączność ogólna - podsystem, którego zadaniem jest reakcja na inne alarmy niż te, które dotyczą poszukiwania i ratownictwa, na przykład łączność medyczna, asysta morska
łączność mostek - mostek - podsystem realizujący komunikację dotyczącą bezpieczeństwa jednostek, które znajdują się w swoim sąsiedztwie
Granica obszaru A1 przebiega w odległości ok. 20 mil morskich od linii brzegowej. Granica obszaru A2 przebiega w odległości około 150 mil morskich od stacji nadbrzeżnej. Obszar A4 obejmuje strefy polarne.
A1 - kanał 70 morskiego pasma v
A2 - częstotliwość 2187,5kHz (zakres fal pośrednich) z wyłączeniem obszaru A1
A3 - satelitarny system INMARSAT z wykorzystaniem satelit geostacjonarnych i częstotliwości mikrofalowego pasma L z wyłączeniem obszarów A1 i A2
A4 - pasmo fal krótkich (HF)
Wyposażenie jachtów uprawiających żeglugę morską jest szczegółowo opisane w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 roku. Nie dotyczy ono jachtów rekreacyjnych o długości nieprzekraczającej 15m.
Podstawowe i minimalne wyposażenie jachtów zależne jest od akwenu, w jakich się poruszają. oraz od długości jachtu (poniżej 24m oraz powyżej 24m). Z przepisów tych wynika, że najbardziej podstawowym urządzeniem mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi, a zatem wymaganym na każdym środku transportu jest radiotelefon stacjonarny.